A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos önkormányzati rendelet társadalmasítása
ELÕTERJESZTÉS
Szám:138-1/2017/Ikl.
Tárgy: A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos köztisztasági közszolgáltatás kötelezõ igénybevételérõl szóló önkormányzati rendelet módosítása
Tisztelt Képviselõ-testület!
A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 35.§-a szerint:
„35. § (1) A települési önkormányzat képviselõ-testülete önkormányzati rendeletben állapítja meg:
a) az önkormányzati hulladékgazdálkodási közfeladat tartalmát, a közszolgáltatási terület határait az Országos Hulladékgazdálkodási Közszolgáltatási Tervben foglaltakkal összhangban;
b) a közszolgáltató tagjai, illetve az alvállalkozó által végzett hulladékgazdálkodási tevékenységet, továbbá a tagoknak, illetve az alvállalkozónak a közszolgáltatás egészéhez viszonyított arányát, ha a közszolgáltatást a közszolgáltató több tagja, illetve alvállalkozó végzi;
c) az önkormányzati hulladékgazdálkodási közfeladat ellátásának rendjét és módját, a közszolgáltató és az ingatlanhasználó ezzel összefüggõ jogait és kötelezettségeit, valamint a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerzõdés egyes tartalmi elemeit;
d) az önkormányzati hulladékgazdálkodási közfeladat igénybevételének miniszteri rendeletben nem szabályozott módját és feltételeit;
e) az ingatlanhasználót terhelõ, miniszteri rendeletben nem szabályozott díjfizetési kötelezettséget, megfizetésének rendjét, az esetleges kedvezmények, továbbá az ingatlanhasználó részérõl történõ szüneteltetés eseteit;
f) az üdülõingatlanokra vonatkozó sajátos szabályokat;”
A hatályos önkormányzati rendelet 2014-ben került elfogadásra.
2017. április 1. napjától a közszolgáltatást a STKH Sopron és Térsége Környezetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Nonprofit Korlátolt Felelõsségû Társaság. (9400 Sopron, Harkai domb 0466/31hrsz.) látja el. E változást a helyi rendeleten át kell vezetni.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 48.§ (3) bekezdése szerint:
„A települési önkormányzat környezetvédelmi tárgyú rendeleteinek, határozatainak tervezetét, illetve a környezet állapotát érintõ terveinek tervezetét, a környezetvédelmi programot [46. § (1) bekezdés b) pont] a szomszédos és az érintett önkormányzatoknak tájékoztatásul, az illetékes környezetvédelmi igazgatási szervnek véleményezésre megküldi. A környezetvédelmi igazgatási szerv szakmai véleményérõl harminc napon belül tájékoztatja a települési önkormányzatot.”
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény szerinti elõzetes hatásvizsgálati (17.§) és indokolási (18.§) kötelezettségnek az alábbiak szerint teszek eleget:
1. a tervezett jogszabály valamennyi jelentõsnek ítélt hatása, különösen
a) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásai,
A rendelet célja, hogy a helyi szabályozás megfeleljen magasabb szintû jogszabály elõírásának.
Gazdasági, költségvetési hatása a rendelet módosításának: jelenleg nem ismert.
b) környezeti és egészségi következményei,
Környezeti hatása, hogy a települési köztisztaság biztosításának egyik eszköze a hulladékgazdálkodási közszolgáltató szabályozott keretek között végezze tevékenységét.
c) adminisztratív terheket befolyásoló hatásai,
Adminisztratív terhei a Büki Közös Önkormányzati Hivatalnak nem változnak.
2. a jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei,
A jelenleg hatályos rendeletben a korábbi közszolgáltató szerepel, így nem felel meg a törvényi elõírásoknak.
3. a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételeket
Ezeket a feltételeket minden rendelet esetében biztosítani kell, jelenleg az eljáráshoz szükséges erõforrások rendelkezésre állnak a Büki közös Önkormányzati Hivatalban.
Az indokolásban be kell mutatni azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismertetni a jogi szabályozás várható hatásait.
A megalkotás szükségességét a fentiekben részleteztem. A jogi szabályozás várható hatása, hogy a magasabb szintû jogszabálynak megfelelõ módon történik a hulladékkezelési közszolgáltatás biztosítása a településen.
A rendelet elfogadásához minõsített többség szükséges.
A hatályos SZMSZ-nek megfelelõen a rendelet társadalmasításra kerül.
Bük, 2017. május 2.
Dr. Tóth Ágnes sk
jegyzõ
Iklanberény Községi Önkormányzat Képviselõ-testületének
a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos köztisztasági közszolgáltatás kötelezõ igénybevételérõl szóló 3/2014. (III.11.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló …/2017. (… . … .) önkormányzati rendelete
Iklanberény Községi Önkormányzatának Képviselõ-testülete a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. 88. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazása alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13.§ (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 48.§ (3) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Vas Megyei Kormányhivatal Szombathelyi Járási Hivatal Agrárügyi és Környezetvédelmi Fõosztály véleményének kikérésével a következõket rendeli el:
1.§ A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos köztisztasági közszolgáltatás kötelezõ igénybevételérõl szóló 3/2014. (III. 11.) önkormányzati rendelet 2. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
„2.§ (2) Az önkormányzat közigazgatási területén a kötelezõ helyi hulladékgazdálkodási közszolgáltatást hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerzõdés alapján a STKH Sopron és Térsége Környezetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Nonprofit Korlátolt Felelõsségû Társaság (9400 Sopron, Harkai domb 0466/31. hrsz.) (továbbiakban: Közszolgáltató) jogosult ellátni. A Közszolgáltató a közszolgáltatás ellátására ezen idõszakban kizárólagos jogosultsággal rendelkezik.”
2. § Ez a rendelet a kihirdetését követõ hónap 1. napján lép hatályba.
Berényi Pál sk Dr. Tóth Ágnes sk
polgármester jegyzõ